söndag 17 februari 2013

Hängröv

Vad har hänt sedan sist?

Håret har vuxit och jag har börjat dricka kaffe latte... och säkert lite annat smått å gott - med andra ord; life as usual. Så, här och nu...

Förra veckan var jag hos naprapaten. Inte samma gamla vanliga - som äras av mitt besök ett par gånger om året, då nacken går i lås - utan en ny naprapat. En som finns att tillgå på jobbet. Jag är trött på att ha mer eller mindre ont i nacken hela tiden - trots att jag tror och tycker att jag tränar för att inte ha ont - så jag beslutade mig för att testa en ny, något nytt.

Redan förra naprapaten kunde konstatera att jag har en låsning i bröstryggen, detta konstaterade även denna. Efter tillhörande knådning och uppvärmning försökte så den nya naprapaten låsa upp mig... men icke, trots starka och nästan brutala försök. Jag var helt slut efteråt, alldeles svettig och tårögd. Men GLAD över att ha funnit en naprapat som känns stark OCH som gav mig hemövningar som kommer att hjälpa för att få upp låsningen. Dessa hemövningar ska ske dagligen, tillsammans med en badstång som ska få bindväven runt ryggraden mjukare. Jag ska tillbaka om 14 dagar - får se om vi har nyckeln till låsningen då.

MEN... den nya naprapaten gav sig även in på ett annat område - ett MYCKET känsligt område för åldrande kvinnor... brist på muskler!! JAG? Jag som tycker att jag tränar för att inte få slapp, hänghud. Min fobi är flabbiga armar - ni vet, överarmar som fortsätter att fladdra fast man har slutat vinka för länge sedan!

Okej, den här bristen på muskler naprapaten pratade om sitter inte i armarna, men i ländryggen och i rumpan. Asså shit vad taskigt att säga till någon att hon har hängröv. Nä, han sa inte så... men han sa att mina sätesmuskler är avaktiverade = hängröv! Som tur är... så fick jag även här hemövningar att sysselsätta mig med. Rumpan ska tränas och för att hjärnan ska fatta att musklerna ska aktiveras, så ska jag slå på rumpan samtidigt som den tränas. Tur att man kan göra såna övningar hemma... vem vill stå å slå sig själv på rumpan på gymmet!?

SÅ... mitt mål till sommaren är att ha en olåst rygg och en aktiverad rumpa!


Badstång och Yogamatta

Inga kommentarer: